Центрофуга - от ръчна към електро.

Мнения: 1605
Регистриран: Преди 2 години
Стаж: Начинаещ пчелар
Пчелите за мен са: Хоби
Пчелар от: общ. Драгоман

Мнение #1 Преди 1 месец

Увод.
Ако имате свободни кинти, тези глупости не са за вас. Посетете подходящи сайтове на търговци.

Решението не е измислено от мен. Чисто аматьорско, но ефекта е голямо облекчение на труда. Центрофугата е малка и не си заслужава сериозна инвестиция, а исках веднага да се отърва от хамалогията(по-голяма следващия сезон). Ето и необходимото за случая. Трябва ви сръчност, малко техническо мислене и време. Бормашина, шублер, ъглошлайф, електрожен(може с подизпълнител ;) ), малко стругарска работа(вероятно почерпка или макс. 20 лв.). Шина - малко по-дълга от диаметъра на центрофугата(предвидил съм я за 80см. диаметър), широка 40-45 мм., дебела не повече от 8 мм.(на мен ми изпадна 10мм - излишно тежка). Имах я налична в мазето. Четков мотор с таходатчик от автоматична пералня. Моя е от изхвърления, счупен Аристон на кума. Редуктор със запазена зъбна предавка от изгорял флекс, заедно с ротора. Колега ми изпрати един, но с много износена предавка. Спрях пред сервиз за бормашини, флексове и т.н и от боклука ми дадоха някакъв редуктор с изгорял ротор от китайче(избрах голям редуктор, нали е китайче...). Дадох на майстора почерпка, че ми изби бобината и колектора от вала на ротора(за 10 минути). Оказа се за смяна лагера на вала - 2 лв. и няколко винчета за развиване. Всички тези неща съм ги събирал зимата, без да си вярвам на намеренията. Един познат работеше в цех със машини. И пое стругарската поръчка. Една дистанционна гривна под редуктора, за да дойде вала му безпроблемно към електромотора и да остане място под редуктора за присъединителна муфа към барабана на центрофугата. Техните размери са според редуктора и центрофугата. По редуктора и вала от ротора нищо не е променяно. На мотора съм махнал ремъчната шайба(с флекс). Стойката под мотора е от дърво. Хваната е с два болта и гайки към шината, така че да има съосие между мотора и вала на ротора от редуктора. Присъединителната муфа е с резба(стругарска задача) и е навита на резбата към изходния вал на флексовата глава. Капнах точка с електрожена, за да забрави развиване. Заварката на гривната също е от мен(пълен аматьор с електрожена). На същата гривна, странично пробих две срещуположни дупки и върху тях заварих по една гайка. Идеята е, през тях с два болта да притегна редуктора. На двигателя корпуса е от... лека сплав. Вертикално пробих крачетата му и с винтове за дърво го хванах към стойката. За съединител между двата вала използвах парче силиконов маркуч. При наместване позицията на мотора, трябва да се тества за биене във съединителната връзка(маркуча) - съосие. За теста свалих оборотите с обикновен димер(става и ШИМ регулатор от 2$, мощност не е нужна в момента). При събрани всички елементи и дървените, сглобяването и заварките заедно със сваляне на старата боя и грундиране ми отне един следобяд, до смрачаване. Дано снимките да пояснят обясненията ми.
Центрофуга - от ръчна към електро. - IMG_20190715_231331.jpg
Центрофуга - от ръчна към електро. - IMG_20190715_231449.jpg
Центрофуга - от ръчна към електро. - IMG_20190715_231723.jpg
Центрофуга - от ръчна към електро. - IMG_20190715_232120.jpg
Центрофуга - от ръчна към електро. - IMG_20190715_231951.jpg

Стана доста здрав механизъм, като ръчното задвижване е напълно запазено в резерв. Е, грубо стои, но има аванс в мощност и ширина на шината. С една нова муфа може да завърти доста по-голяма центрофуга. Ефекта: Равномерни обороти - няма късане на пити и при обороти, които е невъзможно дълго да поддържаш на ръка. За физическия труд... няма смисъл да обяснявам
Управлението е друга бира и за друг пост.
Мнения: 1605
Регистриран: Преди 2 години
Стаж: Начинаещ пчелар
Пчелите за мен са: Хоби
Пчелар от: общ. Драгоман

Мнение #2 Преди 1 месец

За автора.
Много е зле с електрониката. Простете му лаишките обяснения!

Управлението на оборотите, трябваше да бъде такова, че освен да върши работа, да може всеки с малко инструкции да се справи. И като се говори за временно решение, ако може под бюджета. Има на пазара български платки точно за тази цел. Започват от 60лв за гола платка и цената расте според екстрите. Може да се поръча с оборотомер, програмиране на времена и обороти и т.н . до над 100лв.. Аз, не си имах съвсем доверие и поръчах китайче.
Центрофуга - от ръчна към електро. - IMG_20190715_232350.jpg

Така изглежда. Колега твърдеше, че става(според думите на негови познати). От Китай идва за около 14$ с доставката. На БГ пазара е 34лв.+ доставка(според цените). Във всички случаи се налага доработка. С други думи е компромис и ако го можете(доработката). На платката има един симистор с радиаторче. За използвания двигател и цел, трябва по-мощен симистор, с по-голям радиатор и термопаста между тях. Заложената част е 8 ампера. От същата серия купих за 1.90лв - 16А симистор, а има и 20А за 2.00 - 2.20лв.. Най-сложното е разпояване то и запояването на елемент с три крачета :shifty: Черничкия на снимката
Центрофуга - от ръчна към електро. - IMG_20190715_232529.jpg

Ето платката със сменена част.
Центрофуга - от ръчна към електро. - IMG_20190715_232713.jpg
Центрофуга - от ръчна към електро. - IMG_20190715_232830.jpg

За по-голям радиатор мястото е ограничено. Изрязах парче от алуминиева планка, каквато ми попадна. В магазина за електроника не си харесах радиатор с подходяща форма. Това е. Останалото е връзване на жици. При желание, регулатора има възможност за реверс на посоката на въртене. Това не е точно регулатор за центрофуга!!! Съответно и цената му е такава. Реално, използвайки таходатчика, запазва достатъчно мощност в оборотите от 0 до... ниски обороти. Полезното за центрофуга регулиране е от 1.5 до 3.5 по скалата на заложения в регулатора потенциометър(врътката за регулиране на оборити :shifty: ). След това оборотите на мотора стават неприемливо високи. Това е въпреки редукцията на оборотите във флексовата глава около 3.8 пъти!!! И въпреки, че с помощта на едно тримерче на платката, са свалени максималните обороти максимално!!! За директна връзка на мотор към барабана, мисля че не е добре.
Въпреки компромисите и изцяло аматьорската сглобка, всички са много доволни и гледат с умиление приспособлението(по-сериозни думи не са подходящи). С управлението се справя и 76 годишна жена. Иначе казано "А бе става, ама... ".
Като цяло, дори и само за един сезон, пак бих го направил!!! Сега обаче, летвата се вдигнаааа....
Дано не съм досадил, но в нашия форум, някак пустее тази тема :think:
Мнения: 2512
Регистриран: Преди 2 години
Стаж: Пчелар
Пчелите за мен са: Хоби
Пчелар от: Горна Оряховица
Контакт:

Мнение #3 Преди 1 месец

Браво, добре е станало! Дай един линк към китайската платка за управление.
Ако има интерес мога да напиша, аз как си побългарих моята малка центрофуга, само че с постоянотоков двигател с възможност за захранване от акумулатор и монтитан директно на оста. :)
Заговори, за да те видя! - Сократ
Само когато комар ти кацне на топките, разбираш, че проблемите могат да бъдат решени и без агресия!
Мнения: 3269
Регистриран: Преди 2 години

Мнение #4 Преди 1 месец

nikawr написа:Браво, добре е станало! Дай един линк към китайската платка за управление.
Ако има интерес мога да напиша, аз как си побългарих моята малка центрофуга, само че с постоянотоков двигател с възможност за захранване от акумулатор и монтитан директно на оста. :)

Аз, платките ги правя за стотинки, хайде 4,5 лева, но нямам времето за това. Но 'що не питате дядо Боян, да ви спретне по една? Нали затова е тук? ;)
Мнения: 2512
Регистриран: Преди 2 години
Стаж: Пчелар
Пчелите за мен са: Хоби
Пчелар от: Горна Оряховица
Контакт:

Мнение #5 Преди 1 месец

solaris60 написа:Аз, платките ги правя за стотинки, хайде 4,5 лева, но нямам времето за това. Но 'що не питате дядо Боян, да ви спретне по една? Нали затова е тук? ;)

Тва с времето е обща болест, затова предпочитам 20-30 лв. да дам за готова платка примерно, отколкото да се гърбя да сглобявам, пък дори и после да доработя малко, ще е за 10-15мин работа... ;)
Заговори, за да те видя! - Сократ
Само когато комар ти кацне на топките, разбираш, че проблемите могат да бъдат решени и без агресия!
Мнения: 1605
Регистриран: Преди 2 години
Стаж: Начинаещ пчелар
Пчелите за мен са: Хоби
Пчелар от: общ. Драгоман

Мнение #6 Преди 1 месец

Регулатора е от този сайт. Аз му викам Алибаба :lol:
Регистрирайте се, за да видите линка
. Има много предложения на едно и също нещо с цени +-10%. Когато пазарувате от там ЧЕТЕТЕ!!! Четете цена на доставка!!!!! Някои доставят с куриер и цената на доставката може да стигне 40-50+$ !!! Валидно е за всякаква стока. Тук жена ми е спеца :D . Избирайте доверен доставчик(четете отзивите!!!). При некоректна доставка, снимате проблема и пишете възражение/създава се 'диспут'. Ако сте явно в правото си, САЙТА а не доставчика ще ви върне парите. Може и да сте чували, но собственика на сайта е един от най-богатите хора в света. Държи се на коректност, но ако не сте видяли, разбрали нещо си е ваш проблем. Жена ми два пъти спечели диспут и върнаха парите по сметка. Един път за дефектна стока и един път за неспазен срок, при което и върнаха парите и получи стоката, но с голямо закъснени(над два месеца).

п.п. Много съжалявам, че не мога да говоря така за българския пазар, но не съм намерил нищо на улицата! Освен това, обидно е наша лютеница да я продават по-евтино в Англия от същата в магазина до мен!!!
Мнения: 1605
Регистриран: Преди 2 години
Стаж: Начинаещ пчелар
Пчелите за мен са: Хоби
Пчелар от: общ. Драгоман

Мнение #7 Преди 1 месец

solaris60 написа:Аз, платките ги правя за стотинки, хайде 4,5 лева, но нямам времето за това. Но 'що не питате дядо Боян, да ви спретне по една? Нали затова е тук? ;)

Слънчо, и друг път(ако не се лъжа) си споменавал нещо подобно. За 4-5лв, нека да са 10лв, платка която да ти регулира плавно обороти и да ти запазва мощност в ниските за четков мотор 450W на 230V не намерих. Димер/ШИМ не става. Имам два! Има схеми за симисторно управление, но за да е прецизно са нужни знания, които нямам. Ако тръгна и в това да се образовам, по-добре да си купя една за 60лв и да я пъхна в някаква кутия. Ако центрофугата не беше за смяна, щях да го направя, но с тази толкова!!! Срещнах в нета и други търсещи като мен. Майстори има. Много лесно било, но никой не каза "Е сега ще ти я спретна за 5 минути. Дай 20лв!" Само акъл се разлива и "виж тук, виж там..."
Регулирането на постояннотоков двигател е друго. Прави се по-лесно. Нямах такъв под ръка и може би сбърках, че не потърсих.
Мнения: 3
Регистриран: Преди 1 година
Стаж: Пчелар
Пчелите за мен са: Хоби

Мнение #8 Преди 1 месец

Центрофуга - от ръчна към електро. - IMG0193B.jpg
това е моята центрофуга ,управление с tda1085.
Мнения: 2512
Регистриран: Преди 2 години
Стаж: Пчелар
Пчелите за мен са: Хоби
Пчелар от: Горна Оряховица
Контакт:

Мнение #9 Преди 1 месец

росен попов написа:IMG0193B.jpg това е моята центрофуга ,управление с tda1085.
Изображение

Гледам няма обратна връзка чрез тахогенератор, как се справя с олекването на питите и по бързото развъртане в следствие от това, не ги ли изтърваш понякога и да ги скъсаш?
Заговори, за да те видя! - Сократ
Само когато комар ти кацне на топките, разбираш, че проблемите могат да бъдат решени и без агресия!
Мнения: 2512
Регистриран: Преди 2 години
Стаж: Пчелар
Пчелите за мен са: Хоби
Пчелар от: Горна Оряховица
Контакт:

Мнение #10 Преди 1 месец

rumenggr написа:......... Регулирането на постояннотоков двигател е друго. Прави се по-лесно. Нямах такъв под ръка и може би сбърках, че не потърсих.

Румба, регулирането е по-лесно, но пък има отделно захранване, което ако не връткаш с акумулатор е допълнителна инвестиция и се явява минус. Пълен кеф няма.... ;)
Заговори, за да те видя! - Сократ
Само когато комар ти кацне на топките, разбираш, че проблемите могат да бъдат решени и без агресия!

Назад към Машини



Разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 гости